donderdag, september 26, 2024

Dag 5 Griekenland: Over Delos en het eiland Mykonos wat verkennen

Om kwart voor zeven vind ik het slapen wel genoeg geweest. Ik doe mijn gewoonlijke woordspelletjes, want Rick slaapt nog. Wetend dat hij vaak pijn heeft 's nachts laat ik hem lekker snurken. Inderdaad was hij een aantal keren op met pijn. Dat moet Rick ook stil gedaan hebben, want ik heb er niets van gemerkt.

We maken ons klaar voor het ontbijt en als we uit onze kamer stappen zien we onderstaand plaatje vanaf ons balkon. Het wordt vandaag een rustige cruise dag met maar twee schepen met bij elkaar "slechts" 3500 mensen.

Zaterdag wordt het het drukst van de dagen dat wij hier zijn en komt Royal Caribbean met meer dan 4000 passagiers (en nog drie andere schepen). De Griekse eilanden en hun infrastructuur lijden onder de duizenden toeristen.

Het ontbijt wordt geserveerd in het restaurant en bestaat uit een uitgebreid buffet en je kunt een eiergerecht bestellen. Ik bestel de kagianas, roerei met tomaat en feta, heel lekker. Verder zijn er veel groenten zoals ik die graag bij het ontbijt eet. Rick is minder gecharmeerd van de eggs Benedict, de gepocheerde eieren zijn bijna rauw.

Onze kamer is op de tweede verdieping

Ruim op tijd voor onze veerboot vertrekken we naar Chora (Mykonos stad). Dat blijkt maar goed ook, want waar we dachten te kunnen parkeren blijkt niets te zijn. Gelukkig zien we al snel een valet parking, die 15 euro voor de dag rekent. Dat is het ons wel waard.

Door de nog lege straatjes lopen we naar de oude haven. Daar ligt onze veerboot naar Delos, de Orca, al klaar. We gaan op het bovendek zitten, maar dat is de hele rit in de zon. Dat doen we op de terugweg niet weer.

Eenmaal op Delos blijkt dat we nog een kaartje moeten kopen om het historische gebied in te mogen. De rij daarvoor is lang en duurt uiteindelijk langer dan een half uur. Wij vermaken ons wel met de vele katten, die hier rondlopen.

Eenmaal binnen besluiten we de blauwe route te lopen. Volgens de kaart zou die anderhalf uur duren en de andere routes veel langer. We komen op deze route vooral langs de belangrijke tempels. Apollo en Artemis zouden hier geboren zijn dus het gros van de tempels is aan hen gewijd.

Het voetstuk van een enorm standbeeld van Apollo waarvan we de hand in het museum zien

Waarschijnlijk zijn er veel meer leeuwen geweest dan die er nu staan. Grappig aan de leeuwen is dat men niet precies wist hoe die eruit zagen. Ze zijn dan ook een soort fantasie dieren geworden.

Als we langs alle tempels en marktjes zijn gelopen bezoeken we het museum. Daar is aangename airco, een toilet en vers water. Onderstaande foto zijn de oorspronkelijke leeuwen. Verder zijn er veel sculpturen, al dan niet compleet.

Het is net na twaalven als we weer buiten staan. Onderstaande foto's zijn maar een klein gedeelte van de ruines. Dit was een heel rijk eiland tot koning Mithridates tijdens een oorlog met de Romeinen 20000 bewoners van het eiland vermoordde. Dit was nog voor Christus dus het eiland is al heel lang verlaten.

We besluiten een stukje van de groene route te lopen en dat spreekt me eigenlijk meer aan dan alle tempels e.d. Dit is namelijk waar de mensen woonden. We zien heel kleine huisjes, maar ook huizen die duidelijk van rijke mensen waren. Ik probeer me dan voor te stellen hoe die hun dagelijks leven leefden zoveel duizenden jaren geleden.

Het Dionysus huis

Het Drietand huis, ook heel groot

Het niet goed bewaard gebleven theater.

We lopen terug naar de boot en nemen dit keer plaats op een bank binnen. We zitten naast een drietal Amerikaanse vrouwen, die willen weten waar wij vandaan komen. Op ons antwoord "dichtbij Washington DC" willen ze precies weten waar dan. Vienna zegt ze natuurlijk niets, want zij komen uit Californie.

Keurig om half twee zijn we terug op Mykonos. We hebben honger en lopen in een keer naar Katerina's in "Little Venice". Daar krijgen we een tafel met prachtig zicht op de vijf molens van Mykonos. Ik eet een Griekse salade en Rick een lamssouvlaki.

Na het eten lopen we naar die molens. Eigenlijk wilden we het stadje boven het toeristische gedeelte ook verder verkennen, maar ik heb enorme pijn in het midden van mijn rug. We besluiten terug naar de auto te lopen en het eiland wat te gaan verkennen.

We merken meteen dat dat niet groot is. Het binnenland is ook maar zeer schaars bevolkt. Wel zien we allerlei vee, schapen, geiten, varkens, kippen en zelfs een paard. Alleen de koeien ontbreken. Opvallend is ook dat er om de haverklap witte mini kerkjes staan, schijnbaar in niemandsland.

Na Ano Mera dat in het midden van het eiland ligt bewonderd te hebben (het stelt zo te zien weinig voor) stellen we de GPS in op Elia strand. Dat blijkt niets te zijn en Super Paradise kun je enkel via een beach club bereiken.

Nikolas Taverna is een restaurant aan Agia Anna dat ons werd aangeraden. Daar ziet het er inderdaad leuk uit. Tot nu toe vinden wij Ornos waar we gisteren waren het leukst. Het loopt al tegen vijven en we gaan terug naar het hotel.

Daar rusten we even en gaan dan terug naar Chora (Mykonos stad). We hebben gereserveerd bij Mosaic en krijgen een tafel vlak aan de kade. We hebben hier prachtig uitzicht vooral na zonsondergang als de kleuren steeds dieper worden.

Er staat sushi op het menu en het is zeker niet met dezelfde ingredienten en vis als ik thuis krijg (er zit zelfs een graat in zo vers) dus ik bestel een paar rollen. Rick kiest de rode snapper, de vangst van vandaag, en die wordt aan tafel voor hem gefileerd. Het is werkelijk een heerlijke maaltijd en het uitzicht super.

Terug op de kamer ga ik aan mijn blog werken en Rick kijkt een show. Ik heb een mocktail in mijn meegebrachte wijnglas gemaakt. Opeens wordt er op de deur geklopt en ik wil snel opstaan, want Rick is in zijn onderbroek.

Daar gaat het wijnglas in duizend stukjes en natuurlijk overal glas. Ik baal, want ik vind het fijn mijn drankjes uit een wijnglas te drinken. We ruimen het zo goed mogelijk op en dan gaat Rick naar de bar om een virgin mojito voor mij en een margarita voor zichzelf te bestellen. Zo eindigen we de avond genietend van onverwachte drankjes.

De eilanden van de Cycladen zijn niet zo groot inderdaad. Wij hebben ze destijds per scooter gedaan.
Zijn jullie er zaterdag nog als het zo druk wordt met cruise toeristen?
Veel Europese landen willen het liefst een maximum aan cruiseschepen omdat ze de grote hoeveelheid toeristen (trouwens niet alleen de cruise toeristen) zat zijn.

Reny zei

Wat een prachtige plek voor jullie diner. Jammer van het meegebrachte wijnglas. Wij drinken wijn (op vakantie) ook het liefst uit een wijnglas (en niet uit de bekers/glazen die op de hotelkamer staan). Fijne dag vandaag

Wat is Delos mooi en interessant om te bezoeken. Mooi die beelden van die rij leeuwen.
Die drukte lijkt me dus echt verschrikkelijk, zeker zaterdag.
Zonde van je drankje, gelukkig ben je niet in het glas gestapt.
Fijne vrijdag.

Carla zei

Wat een prachtige foto’s ! Jullie waren er gelukkig nog voor de erge drukte. Dat lijkt me vreselijk, al die cruisetoeristen met duizenden tegelijk die de eilanden overspoelen. De Cycladen hebben wij ook per scooter verkend, jaaaaaren terug…. En goede herinneringen aan! Fijne vrijdag!

Wil zei

Weer een hele interessante dag en die indrukken zijn geweldig. Foto's !!!! top Ik ben nog nooit in Griekenland geweest maar Cathy heeft veel eilanden aangedaan toen ze voor een Cruise mij. werkte. Daar herken ik door haar foto's ook veel van. Ook zij gebruikten regelmatig de scooter. Door de vele toeristen wordt door veel steden een limiet vastgesteld. Barcelona, Venetie maar ook Amsterdam. Zeker nu er schepen met met meer dan 4000 passagiers de havens aandoen.
Fijne dag vandaag.

@Petra - We zijn er morgen inderdaad nog, maar zondag vertrekken we en dan zijn er meer dan 12000 cruise passagiers

@Reny - ik vind mijn mocktails ook lekkerder in een speciaal glas, grappig genoeg